טיפול שיניים כירורגי הוא עניין רציני

טיפול שיניים כירורגי הוא עניין רציני, ולמרבה הצער, לא כל רופאי השיניים מסוגלים לבצע אותו במיומנות הראויה. כך תזהו אם נפלתם קורבן לרשלנות רפואית – ואם מגיע לכם פיצוי.

בכל שנה, מטופלים רבים העוברים טיפולי שיניים כירורגיים נופלים קורבן לרשלנות רפואית, מצד רופאי שיניים חסרי מיומנות, ציוד או ידע מתאים. במקום לשפר את מצבם ולהרגיש טוב יותר בעקבות הטיפול – אותם מטופלים סובלים מכאבים ומבעיות אסתטיות חמורות ונאלצים לעבור טיפולי שיקום ותיקון בעלות גבוהה, וחווים עוגמת נפש, כאב וסבל במשך זמן רב.

"הגיעה אלינו מטופלת שסבלה ממצב דנטלי חמור בחלל הפה, וייתה צריכה לעבור טיפולים רבים ולפיכך הומלץ לה לבצע את הטפול בהרדמה מלאה.

להתפעתה הרבה, כשהתעוררה, גילת, כי הרופא החליט על דעת עצמו להוסף טיפולים נוספים, כמו עקירת 2 שינים שלא לצורך ועוד , ובנוסף, השתלים הושתלו בצורה לקויה ולא הוחדרו למקומם כמו שצריך.

"כשטיפלנו במקרה שלה גילינו חוסרים גדולים ברישומי הרופא, שגם הם כשלעצמם מהווים רשלנות בטיפול. במקרה הזה הנזק הוא עצום. מדובר בכאב וסבל גדולים מאוד, והפיצויים שקיבלה המטופלת לאחר הסכם פשרה הגיעו  ל250 אלף ₪

"לא כל רופא הוא מומחה""

"יש גורמים רבים לרשלנות רפואית בכירורגיית פה ולסת, אבל לרוב הבעיות מתחילות בטיפול אצל רופא שאינו מומחה. מבחינה חוקית, כל רופא בארץ יכול להשתיל שתלים אצל מטופל, גם אם אינו מומחה, אבל לא תמיד יש לו המיומנויות הדרושות כדי לבצע את הפעולה בצורה מושלמת, ולפעמים הוא גם מזלזל בחשיבותה.

"יש הרבה מקרים שבהם בגלל חוסר מיומנות השתלים לא הוחדרו בצורה נכונה, או שהם הושתלו אצל אדם עם מחלה שדורשת טיפול מיוחד; יש מקרים שבהם רופאים בכלל לא מבצעים את הבדיקות המקדימות שדרושות להשתלה; ונתקלנו אפילו ברופאים שהשתמשו בשתלים באיכות גרועה, בשתלים זולים במיוחד מסין או בכאלה שלא מאושרים על ידי משרד הבריאות. בנוסף, רופא לא מיומן יכול גם להמליץ על דרך טיפול לא נכונה ולא מתאימה, שיכולה לגרום נזקים גדולים מאוד"?

"מהו סכום הפיצוי?

כל מקרה לגופו, ותלוי בחומרת המצב",. "צריך להביא בחשבון את היקף הטיפול הנדרש כדי לתקן את הנזק, את רמת הסבל ועוגמת הנפש שנגרמו, ועוד. סכום הפיצויים נע בדרך כלל בין עשרות אלפי שקלים למאות אלפים. לאחרונה אף ניתן פסק דין שבו נקבע פיצוי של יותר ממיליון שקלים, במקרה של יישור שיניים שעירב הליכים כירורגיים והשתלות.

כך לדוג' במקרה של ר', לקוחה של משרדנו, בוצע הליך פשוט של עקירת שן, שלאחריו החלה ר' לסבול מאובדן תחושה בשפה השמאלית – תופעה הנקראת פרסטזיה. במקרה זה פוצתה ר' בסכום של 150,000 ₪ !!! ".

מהם סימני האזהרה שמחייבים התייעצות משפטית?

"ברגע שמטופל מתחיל להרגיש שאולי הרופא הוא לא מומחה מיומן כמו הרושם שיצר בהתחלה, כדאי לגשת ולהתייעץ עם עורך דין. עדיף לפנות בשלב מוקדם ככל האפשר בתהליך, כשרק מתחילים לחשוד שהטיפול לא נעשה כראוי, ולא לחכות לנזקים שייגרמו עקב טיפול לא נכון, לכאבים ולסבל שאולי ניתן היה למנוע מראש".

בעשור האחרון התייקרה רפואת השיניים ובמקביל עלו גם סכומי הפיצויים המשולמים על נזקים בטיפולי שיניים. דו"ח חדש מצביע על עלייה תלולה בסכומים אלו, הניתנים בתביעות המוגשות נגד רופאי שיניים. הדו"ח מציין כי סך הפיצויים ששולמו בתיקי רפואת שיניים עלו פי חמישה – מ-5 מיליון שקל בשנת 2003 ל-25 מיליון בשנת 2012.

את הדו"ח ערכה החברה לניהול סיכונים ברפואה, השייכת לסוכנות הביטוח קבוצת מדנס, המבטחת כ-80% מרופאי השיניים בישראל במרפאות קופות החולים ובמרפאות פרטיות בביטוח אחריות מקצועית רפואית.

בהתאם לנתונים, התחומים המובילים בעשור האחרון בפיצוי הכספי ברפואת שיניים בישראל היו בעיקר שיקום הפה, הכולל התקנת כתרים וגשרים, שתלים דנטליים, כירורגיית פה ולסת וטיפולי שורש. פיצויים גבוהים במיוחד שולמו בתביעות שעניינן בעיה באבחון של גידול סרטני בחלל הפה – סכומים הגבוהים פי שניים מאלו ששולמו בתיקי שתלים דנטליים, שמספרם קטן יותר.

לדברי ד"ר נבות גבעול, מומחה בכירורגיית פה ולסת המשמש יועץ החטיבה לאחריות מקצועית רפואית במדנס, "טיפולי שיניים נעשו יקרים יותר. שתלים ותוספות עצם למשל הם טיפולים יקרים במיוחד. לכן גם הפיצויים בהם גדלים. בנוסף, יותר מטופלים פונים כיום לטיפולים אסתטיים גם ברפואת שיניים, ולכן המודעות הצרכנית בטיפולים האלה גבוהה יותר והמטופל דורש יותר מבעבר בתמורה לכסף ששילם".

פיצויים בתביעות ברפואת שיניים, כמו בתביעות נזיקין בכלל, נחלקים לכיסוי העלות הנדרשת בגין תיקון הנזקים ולפיצוי משפטי בגין כאב וסבל או בגין פגיעה באוטונומיה במצבים שבהם קשה להוכיח כי הטיפול ניתן בהסכמה מדעת. אם בעבר נהוג היה לשלם פיצויים בגין כאב וסבל בהיקף של עשרות אלפי שקלים, כיום יש תביעות שבהן משולמים פיצויים בעילה זו בסכומים של מעל למאה אלף שקל.