יום אחרי תאונה קשה – קווים לדמותה

הקטל בדרכים: היום שאחרי

בערב פסח ובימות החג התוודענו כולנו לתאונות דרכים מזעזעות, בהן קיפחו מספר בני משפחה את חייהם. הקטל בדרכים הוא מכת מדינה ולמרבית הצער, אנו נעשים קהים במידת מה לאסונות ולגורלן הנורא של עוד ועוד משפחות המצטרפות אל נפגעי תאונות הדרכים.

כאשר אדם נפגע בתאונת דרכים עוברת כל המשפחה טראומה משמעותית. בתוך כל הכאוס, האשפוז בבית החולים והטיפולים השונים, או חלילה הטיפול בקבורת הנפטר, אנשים שוכחים, מטבע הדברים, את נושא המחיה ונזכרים בו בשלב מאוחר יותר, כאשר חולפת תקופה ופתאום מגלים כי האסון גבה מחיר גבוה ולא רק בנפש ובגוף, אלא גם ובעיקר בפן הכלכלי.

עו"ד נתנאל רוט, עוסק בנזקי גוף ורשלנות רפואית, זוכר מקרה של צעירה בת 22, בת למשפחה מעוטת יכולת, שעבדה לפרנסתה. היא נפגעה קשה בתאונת דרכים, וכאשר פקחה את עיניה, לאחר ניתוח שעברה, שאלה את עצמה ובהמשך את עו"ד רוט – ממה אחיה? מי יממן את ההוצאות הרבות? עו"ד רוט הגיש תביעה לחברת הביטוח של הרכב הפוגע לתשלום תכוף והצעירה קיבלה כמעט במיידי 30 אלף שקל על חשבון סכום הפיצוי שישולם לה בעתיד.

עו"ד נתנאל רוט, מבקש להדגיש כי תאונת דרכים אינה רק התנגשות רגילה בין שני כלי רכב, אלא כוללת גם מקרים כמו פגיעה מדלת של מכונית, ממכסה מנוע, מהתלקחות הרכב, פגיעות בזמן כניסה ויציאה מהרכב, נפילה באוטובוס, פגיעה ממטען שנפל מרכב או מחלק שהתנתק, פגיעה בעת דחיפת או גרירת רכב, תיקון-דרך ברכב ועוד ובתנאי שהשימוש ברכב בזמן הפגיעה היה למטרות תחבורה.

במקרים מסוימים, גם מי שנכח בזירת תאונה והוא עצמו לא נפגע פיזית, אלא ראה את קרוב משפחה נפגע קשה או חלילה נפטר, וכתוצאה מכך לקה בזעזוע שהותיר בו טראומה נפשית, גם הוא נחשב כנפגע לכל דבר וזכאי לפיצוי מהביטוח של הרכב.

במקרה של תאונת דרכים במהלך העבודה, בדרך לעבודה או בחזרה ממנה, מתייחסים אל התאונה כאל תאונת עבודה. הנפגע יקבל את אותו סכום פיצויים, אך הוא זכאי לתבוע פיצויים מחברת הביטוח וגם מהמוסד לביטוח לאומי.

המוסד לביטוח לאומי משלם פיצויים עבור כיסוי הוצאות רפואיות והוצאות שיקום, וכן דמי פגיעה עבור הפסדי שכר ואובדן כושר עבודה. כאמור, סכום הפיצויים שיתקבל מהמוסד לביטוח לאומי, יקוזז מסכום הפיצויים שיתקבל מחברת הביטוח. נפגע אשר יוותר על זכותו לתבוע פיצויים מהביטוח הלאומי, לא יקבל סכומים אלו במסגרת תביעת חברת הביטוח. יצוין כי ברוב המקרים העברת הסכומים מהביטוח הלאומי היא מהירה, באופן יחסי.

עו"ד נתנאל רוט מספר על תביעה שהגיש משרדו בשם בחור בן 25 שהיה בדרך לעבודה ונפגע על ידי רכב. התביעה הייתה הן לביטוח לאומי והן לחברת הביטוח. בסופו של יום, לאחר מאבק ממושך מול המוסד לביטוח לאומי נקבעו לו 20% נכות בביטוח לאומי והוא מקבל הן קצבה חודשית מהביטוח הלאומי שתועבר לו מידי חודש עד גיל 67 ללא קשר להכנסות העתידיות שלו ובנוסף הטבות נוספות מהמוסד לביטוח לאומי, כגון לימודים אקדמאיים על חשבונו. חוץ מהקצבה החודשית הוא קיבל גם מחברת הביטוח למעלה מחצי מיליון שקלים.

חשוב לומר כי כאשר אנשים מנסים "לחסוך" ופונים לבד לחברת הביטוח או לביטוח לאומי הם מקבלים פיצוי נמוך מאוד בהשוואה למה שהיו מקבלים לו נעזרו בשירותי עורך דין הבקי בדיני נזיקין.