סרטן נשים – הזווית המפתיעה שעדיין לא טופלה

עם פתיחת הקמפיין של "האגודה למלחמה בסרטן" למגזר החרדי גבר השיח בציבור על הצורך להיבדק וההשלכות הקשות מההתעלמות • הנתונים המלאים והשאלות הקשות שטרם נשאלו.

בשנים האחרונות ניכר כי סרטן הנשים הינו מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר בקרב מדינות המערב. מדי שנה מאובחנות כ-4,000 נשים בישראל כלוקות בסרטן הנשים, הסטטיסטיקה מראה כי כל אישה שמינית עלולה לחלות במחלה זו. חשוב לציין כי מרבית הממצאים שמתגלים הינם ממצאים שפירים ואינם מסוכנים . אולם אבחון מוקדם של  המחלה הינו קריטי ולכן, ככל שסרטן הנשים מאובחן בשלב מוקדם יותר, כך הסיכוי להחלים ממנו גבוה יותר. נהוג לומר כי  ב- 90% מהמקרים, גילוי מוקדם מספיק יוביל להחלמה מהירה וחזרה מלאה לשגרה.

לרוב, האבחון מתבצע בתחילה במסגרת בדיקה שמבצעת האישה בעצמה. היות המחלה נפוצה כל כך, מומלץ לכל אישה להיות מודעת לסיכונים הקיימים ולעשות את הצעדים הדרושים כדי להבטיח בקרה שגרתית על בריאותה. מומלץ כי אחת לחודש תבוצע בדיקה עצמית לאיתור שינויים חריגים . לנשים שעברו את גיל ארבעים מומלץ לבצע אחת לשנה בדיקת ממוגרפיה, בהתאם להמלצות הרופא המטפל. בדיקה זו אחראית על אחוז ניכר מאבחוני סרטן הנשים ומדובר בהליך קצר הגורם לאי נוחות קלה בלבד שעשויה להציל חיים.

לדברי עורך הדין נתנאל רוט המתמחה בתחום הנזיקין וברשלנות רפואית בפרט, "רשלנות רפואית עלולה להתרחש בלא מעט מקרים במהלך האבחון והטיפול בסרטן הנשים אציין מספר אפשרויות בהם ניתן להצביע על רשלנות מצד הגורמים המאבחנים והמטפלים:

  • איחור באבחון של המחלה
  • מהלך טיפולי שגוי באישה שאובחנה כסובלת מהמחלה
  • אי הפניה על ידי הרופא המטפל לבדיקת ממוגרפיה או אולטרה סאונד מתאימה כאשר נמצא ממצא חשוד אצל האישה
  • פענוח שגוי של בדיקת ממוגרפיה או אולטרה סאונד כך לדוגמא מתן הערכה רפואית לפיה גידול שהינו למעשה ממאיר הינו גידול שפיר, ועקב כך אי הפנית האישה לבדיקות וטיפולים מתקדמים יותר (ביופסיה או בדיקת MRI )
  • בדיקה שגויה של ממצאי ביופסיה.
  • ביצוע ביופסיה לא נכונה (כאשר אישה עוברת ביופסיה בעזרת מחט דקה במקרה המחייב ביופסיה ניתוחית).

בכל אחת מהדוגמאות שהזכרתי יכולה להתרחש רשלנות רפואית, שבגינה יתרחש איחור באבחון סרטן הנשים. איחור זה יכול לפגוע משמעותית בסיכויי ההחלמה של החולה, ואף לעלות לה חלילה בחייה.

מוזמנות להתייעץ עם עו"ד רוט בעניין – לינק